💚 Hey jij! Ook meedoen met de leukste klimaat- en jongerenorganisatie van NL? Bekijk onze vacatures!

💚 Vrijwilliger bij JKB worden? Bekijk onze vacatures!

Hoger onderwijs verduurzamen, het kan!

door | mei 19, 2018 | Actueel, JO

Denny van der Vlist, bestuurslid hoger onderwijs bij Studenten voor Morgen, werd geïnterviewd door Linde Berg, themamanager onderwijs bij de Jonge Klimaatbeweging.

Kun je allereerst iets over jezelf en je eigen functie vertellen?

Denny van der Vlist

Ik ben Denny van der Vlist, momenteel derdejaars student politicologie in Leiden. Daarnaast ben ik bestuurslid Hoger Onderwijs bij Studenten voor Morgen. Mijn grootste project is de Nationale Dag van de Duurzaamheid in het Hoger Onderwijs (NDDHO) op vrijdag 25 mei. Op deze dag wordt de SustainaBul uitgereikt aan de meest duurzame universiteit van Nederland. Als je hierbij aanwezig wilt zijn kun je je hier inschrijven.

Hoe ziet de organisatie eruit?

Het bestuur van Studenten voor Morgen bestaat uit zes leden: naast de voorzitter, secretaris en penningmeester hebben we ook iemand voor PR, het studentennetwerk en het hoger onderwijs (dat laatste ben ik!). Daarnaast hebben we nog een aparte coördinator voor de Green Offices, de SustainaBul en de Duurzame Introductie Stunt en hebben we een hoofdredacteur voor ons online platform: de Duurzame Student. En last but not least natuurlijk onze pool aan vrijwilligers!

Kun je vertellen waar Studenten voor Morgen zich mee bezighoudt?

Het ultieme doel van Studenten voor Morgen is het verduurzamen van het hoger onderwijs. Dit doen we op twee manieren: door ons te richten op het verduurzamen van de onderwijsinstituten zelf en op de grote populatie individuele studenten. We organiseren verschillende evenementen en projecten. Bijvoorbeeld de SustainaBul, het Sustainability Career Event en de Duurzame Introductie Stunt. Daarnaast doen we veel losse projecten en worden we vaak gevraagd als mede-organisator bij nieuwe initiatieven. Als iemand iets wil met duurzaamheid in het hoger onderwijs, dan komen ze naar ons.

Wat is het leukste project waar Studenten voor Morgen momenteel mee bezig is?

Uitreiking Sustainabul 2017

Absoluut de SustainaBul! Een zeer onbevooroordeeld antwoord, al zeg ik het zelf. Het leuke eraan is dat er veel mogelijk is. De SustainaBul heeft al veel impact gehad in het hoger onderwijs en heeft nog vele mogelijkheden om te groeien. Deze vernieuwing zijn we nu vol energie mee bezig. Een aantal verbeteringen die we belangrijk vinden zijn het vergroten van de toegevoegde waarde voor het instituut, het creëren van de mogelijkheid om van elkaar te leren en het bieden van een verhoogd inzicht voor de student om mee te nemen in hun studiekeuze.

Op welke manier is het werk van Studenten voor Morgen gerelateerd aan klimaatverandering en duurzaamheid?

Allereerst zijn onderwijsinstellingen op zichzelf al gigantische organisaties met een eigen voetafdruk. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de studentenpopulatie. Het verduurzamen van bedrijfsvoering van organisaties en het gedrag van studenten heeft dus een groot direct effect. Daarnaast heeft het verduurzamen van het hoger onderwijs natuurlijk een indirect effect doordat je hier te maken hebt met het opleiden van jonge mensen die in de toekomst de beslissingen gaan nemen. Door dit in hun onderwijs al mee te geven heb je directe impact op wat mensen leren en hoe mensen denken.

Wat is jullie input voor de Jonge Klimaatagenda geweest?

Als Studenten voor Morgen waren we aanwezig bij de Klimaatdialogen om expertise te leveren op het gebied van onderwijs. De integratie van duurzaamheid in het onderwijs is voor ons erg belangrijk. Onze focus lag dus bij het onderwijs, maar vanuit onze eigen studieachtergrond hebben we ook meegedacht over andere thema’s.

Wat vinden jullie een belangrijk onderdeel in de Jonge Klimaatagenda met betrekking tot jullie eigen werkveld?

De twee belangrijkste punten in de JKA vind ik het belang van interdisciplinair onderwijs en het integreren van duurzaamheid in alle lagen van het onderwijs. We moeten verder leren kijken dan ons eigen vakgebied, want dit is essentieel voor het oplossen van ingewikkelde duurzaamheidsvraagstukken. Daarnaast moeten we nieuwe generaties opleiden die duurzaamheid als vanzelfsprekend meenemen in hun gedachtegang.

Waarom hebben jullie besloten om de Jonge Klimaatagenda te ondertekenen?

De agenda biedt één leidraad voor jongeren, die was er eerder nog niet. De JKA biedt daarmee een goed aanknopingspunt om de discussie tussen jongeren te bevorderen. Het mooie van de JKA is dat het de stemmen van jongeren bundelt, om op die manier beter gehoord te worden.

Wat zijn voor jou op dit moment belangrijke uitdagingen op het gebied van verduurzaming van het onderwijs?

Dé grootste uitdaging voor het onderwijs is het tegengaan van verkokering. Hoe gaan we ervoor zorgen dat we vanuit die verschillende perspectieven op een integrale manier naar problemen zoals duurzaamheid gaan kijken? En hoe gaan we mensen daarvoor opleiden? Ik denk dat het heel lastig gaat worden om het onderwijs écht multidisciplinair te maken.

Kun je tot slot beschrijven hoe jullie hopen dat het onderwijs er in 2050 uit ziet? (dromen mag altijd;))

Mijn ultieme duurzaamheidsdroom voor het onderwijs is een soort speelplaats in de vorm van een living lab, maar dan groter! Een interdisciplinaire plek waar experimenteren en zelf leren voorop staan en waar ruimte is om fouten te maken en daar weer van te leren.

De Jonge Klimaatbeweging zet zich in voor een wereld waar jongeren mee kunnen praten over hun toekomst. Wij zijn de generatie die zal moeten leven met de gevolgen van klimaatverandering en verdienen het om onze eigen toekomst vorm te geven. Door te lobbyen en campagnes te voeren proberen we klimaat- en duurzaamheidsbeleid te beïnvloeden.

Meer recent nieuws