‘In 2025 is het afgelopen met reclames voor vliegreizen en benzineauto’s’. Dit is één van de voorstellen die de Jonge Klimaatbeweging doet in hun Youth Climate Deals. Deze deals worden a.s. donderdag 8 april aangeboden aan de Minister van Economische Zaken en Klimaat, Bas van ‘t Wout, op de InnovatieExpo. Aniek Moonen, bestuurslid van de Jonge Klimaatbeweging: “deze lijst voorstellen wordt door een hele grote groep jongeren omarmt. Dat lijkt me een mooi startpunt voor het regeerakkoord.”
De Youth Climate Deals moeten de formerende partijen helpen bij het opstellen van een regeerakkoord dat de klimaatdoelstellingen van 2030 wél gaat halen. Bestuurslid Aniek Moonen: “83% van de achterban van de Jonge Klimaatbeweging gelooft inmiddels niet meer dat we de klimaatdoelen van 2030 kunnen halen. Dat is toch niet oke? Het halen van de doelen is namelijk echt een kwestie van willen, de methodes liggen al lang klaar.”
De ambitie moet drastisch omhoog, vinden de jongeren. Daarom doen ze 30 concrete voorstellen aan de formerende partijen. De belangrijkste voorstellen zijn het instellen van een Klimaatautoriteit en een generatietoets. Moonen over de Klimaatautoriteit: “Het is tijd dat er goed toezicht wordt gehouden op of de overheid de doelen haalt. Liggen we niet op koers? Dan kan de Klimaatautoriteit additioneel beleid voorstellen om de doelen wel te halen In het Verenigd Koninkrijk doen ze het al, dus het kan.” De generatietoets houdt in dat elk beleidsvoorstel vooraf langs de lat van de klimaatdoelstellingen wordt gelegd. Hebben ze een negatief effect op de afgesproken CO2 uitstoot? Dan is het beleid schadelijk voor toekomstige generaties en moet het aangepast worden.
De andere voorstellen in de Youth Climate Deals gaan over leiderschap, wonen, voeding, werken, onderwijs, circulariteit, energie en mobiliteit. Een hele complete visie op de samenleving dus. Zo moet in 2025 elk overheidsdak groen zijn, of er moeten zonnepanelen op liggen. Verstopte subsidies op fossiele brandstoffen zijn uitgefaseerd en in de landbouw is de veestapel in 2025 al met 30% gekrompen. Ook reclames van vervuilende sectoren, inclusief de vleessector, zijn verleden tijd. Moonen: “Als we onze levensstijl moeten aanpassen, kun je deze sectoren niet doodleuk blijven promoten.”
“Veel van deze oplossingen liggen al klaar,” zegt Moonen, “maar we zien dat leiders nog steeds geen keuzes voor de toekomst durven te maken. Deze deals maken de route naar een 1,5-graad samenleving heel concreet. Hier kunnen politieke partijen niet om heen.”