Hey jij! Ook meedoen met de leukste klimaat- en jongerenorganisatie van NL? Bekijk onze vacatures!

Vrijwilliger bij JKB worden? Bekijk vacatures!

Interrailen in de zomer!

9 sep, 2022 | Actueel

Ik moet iets aan jullie opbiechten: sinds een paar jaar ben ik treinverslaafd.

 

Als klein kind ging ik met mijn familie altijd met de auto op vakantie. Meestal naar de kust in Zuid-Frankrijk, of de Costa Brava. Vliegvakanties deden we heel soms, maar waren echt een speciale aangelegenheid. Zodra ik op mezelf ging wonen, was het dus wel even wennen. Hoe kom ik zonder al te veel te betalen, en zonder auto, op mijn vakantiebestemming aan?

Ook ik heb de nodige vliegreizen achter de rug. In mijn eerste studiejaar vloog ik met Ryanair (ouch…) naar Zuid-Spanje voor een tripje van twee weken, in mijn tweede studiejaar vloog ik naar Thailand om een zomer lang bij een gastgezin te wonen en in het voorjaar van mijn derde studiejaar vloog ik met mijn ouders naar Senegal om hun 25-jarig huwelijk te vieren. Met de jaren voelde ik me steeds minder gemakkelijk bij deze vliegreizen, maar… ik maakte ze wel. Hoe moest ik anders op vakantie?!

Het was pas tijdens corona dat ik het aandurfde om mijn eigen vliegreizen aan banden te leggen. Als ik zoveel tijd besteedde aan het tegengaan van klimaatverandering bij de Jonge Klimaatbeweging, moest ik zelf ook wel het goede voorbeeld geven, vond ik. Vegetarisch eten deed ik al een paar jaar, spullen kocht ik zo veel mogelijk tweedehands en ik recyclede mijn plastic. Dat was allemaal een makkie, maar dat reizen… Ik had geen flauw idee waar ik moest beginnen.

Natuurlijk had ik wel gehoord van mensen die met de trein op vakantie gingen, maar de verhalen die je daarover hoorde waren niet altijd even positief. Lange reistijden, vaker overstappen, hogere prijzen. En waar zou ik dat dan moeten boeken?

Oké, niet de beste marketing dus, voor die internationale treinreizen. Maar ik durfde het wel zelf te gaan testen. Dus dook ik in de wintermaanden van 2020 het wereldwijde web in om zoveel mogelijk informatie te absorberen over internationale treinvakanties. Ik vond talloze blogs met tips over reisbestemmingen hoe je het beste tickets kon boeken, maar vooral veel verhalen van mensen die over-hun-oren-verliefd waren op reizen met de trein.

In de zomer van 2021 ging ik op mijn eerste treinavontuur. Naar Zuid-Frankrijk, de Côte d’Azur. Enigszins nerveus stapte ik op de Thalys in Amsterdam, die volgens de planning zeven uur na vertrek zou aankomen in Marseille. Zodra ik mijn plek had gevonden, was mijn nervositeit meteen verdwenen. Wat onwijs veel chiller is dit dan reizen met het vliegtuig, dacht ik meteen. Urenlange wachtrijen op de luchthaven kon ik overslaan en mijn koffer (die overigens ook veel te zwaar was geweest voor een luchtvaartmaatschappij) kon ik lekker naast me houden om nog wat spullen uit te halen. Eten en drinken kon ik halen bij de bar in de coupé naast die van mij en onderweg kon ik zorgeloos werken, podcasts luisteren of Netflix kijken (want gratis WiFi) en van het prachtige uitzicht genieten. Oh, en dan ben ik nog niet eens begonnen over de heerlijke ruime stoelen en wandelgangen om vrij doorheen te wandelen tijdens je reis. Ik was aan het ge-niet-en.

Heel eerlijk: ik had niet verwacht dat ik zo positief zou zijn over deze treinvakantie. Maar zodra ik het een keer had meegemaakt, kon ik eigenlijk geen minpunten meer noemen. Dingen die ik voorheen noemde als deal-breakers, zoals de lange reistijden en hogere prijzen, vond ik opeens helemaal niet erg meer. Immers vliegt (ha!) de tijd voorbij als je met de trein reist (en voelt deze reis ook echt als onderdeel van je vakantie) en was de prijs via Interrail, voor een vakantie langs 3 verschillende steden, echt te overzien.

Voor afgelopen zomer was het voor mij daarom meteen duidelijk: ik zou hoe dan ook weer met de trein op vakantie gaan. Maar dit keer ging ik het serieus aanpakken en het allermeeste uit dit vervoersmiddel halen. Eén van de grootste voordelen van de trein vind ik namelijk de flexibiliteit om het hele continent af te reizen, zonder dat je dat meer geld kost. Ik kocht een Interrail ticket waarmee ik één maand lang onbeperkt kon reizen en tikte hier een nette 335 euro voor af. Klinkt als een hoop geld, maar niet als je het vergelijkt met de prijs die je betaalt voor een maand lang door Europa vliegen.

Ik nam het er dus ook van: ik startte mijn reis in Rotterdam en reisde, samen met een goede vriendin, naar Toulon (Zuid-Frankrijk), van Toulon naar Nice (Frankrijk), van Nice naar Genova (Italië), van Genova naar Bologna (Italië), van Bologna naar Villach (Oostenrijk), van Villach naar Zagreb (Kroatië), van Zagreb naar Split (Kroatië), van Split weer terug naar Milaan (Italië) en van via Parijs weer terug naar Nederland. In drie weken had ik 9 plekken bezocht. In één vakantie! Dat voelde pas als luxe.

Ik was binnen no-time overtuigd: ik ben een giga-fan van internationaal treinreizen. Maar ik zou ook liegen als ik zou zeggen dat het voor iedereen dé oplossing is. Helaas is treinreizen vandaag de dag meestal nog wel meer ‘moeite’ dan reizen met het vliegtuig. En mensen die die extra moeite niet willen doen, of die extra tijd niet hebben, vallen daarmee sneller af. Zo bestaat er nog geen functionele Skyscanner voor de trein en moet je voor je treinreis meerdere spoorwegmaatschappijen apart bellen om je tickets te reserveren. No big deal voor de overtuigde treinreiziger, maar wel een begrijpelijk obstakel voor de mensen die het vliegtuig gewend zijn.

Kortom: hoewel jouw volgende treinreis misschien niet één klik verwijderd is, kan ik het je wel ten zeerste aanraden. Hieronder heb ik de – wat mij betreft – voor- en nadelen van de treinreis nog eens voor je op een rijtje gezet, met daarbij mijn belangrijkste tips. Maar misschien wel de allerbelangrijkste tip: zie je treinreis als een leuk experiment en begin klein! Een retourtje Zuid-Frankrijk is al heel erg leuk en het jaar daarna is die Europese rondreis dan opeens een stuk makkelijker.

 

 

Voordelen van de treinvakantie:

  • Je stoot gemiddeld 9 tot 11 keer minder broeikasgassen uit met je reis dan als je met het vliegtuig was gegaan;
  • Als jij meer dan één of twee steden wil bezoeken, is de trein vaak goedkoper!
  • Geen beperking voor hoeveel je mee mag nemen: zolang jij het kan dragen, mag het mee! 
  • Flexibiliteit: je kan veel meer plekken bezoeken in één vakantie en kan ook makkelijker een dagje langer blijven of eerder weg;
  • Het uitzicht! Je kan al beginnen met sightseeing tijdens je reis; 
  • Onbeperkte WiFi aan boord, voor hen die werk niet thuis kunnen laten of tijdens de reis hun favoriete serie willen bingewatchen;
  • Het comfort: in de trein heb je veel meer ruimte. Niet alleen de stoelen zijn ruimer (dus no need voor een zweterig ellebooggevecht om de armleuning met een onbekende buurman), maar je kunt ook veel makkelijker even een wandelingetje doen door het gangpad en door andere coupés om je benen te strekken.

 

Nadelen van de treinvakantie:

  • Waar vliegreizigers binnen een paar seconde de ideale vlucht hebben gevonden via een online zoekmachine, is het boeken van een reis voor de treinreiziger iets meer zoekwerk. Treinverkeer wordt in Europa nog op nationaal niveau geregeld, waardoor je de verschillende etappes van je internationale treinreis vaak bij verschillende spoorwegmaatschappijen apart moet boeken. 
  • Als je maar één week vakantie hebt, zul je een minder grote afstand kunnen afleggen. Het is namelijk juist leuk om elke dag een paar uur te reizen en op verschillende plekken te stoppen, in plaats van in één keer 30 uur achter elkaar te reizen naar je verre vakantieoord.
  • De kans op vertraging is iets groter dan bij het vliegtuig. Voordeel: als slow traveler maakt jou dat niets uit! Heb je je trein gemist door vertraging? Dan krijg je bij de informatiebalie op het station een ticket voor de eerstvolgende trein.

 

Tips

  • Ga je voor het eerst met de trein op vakantie? Kies dan voor een iets kortere reis die niet te ingewikkeld is. Zo kun je even wennen aan het reizen met de trein en het regelwerk dat eraan vooraf gaat! 
  • Wil je met de trein reizen en kost je ticket bij een spoorwegmaatschappij meer dan 180 euro? Dan is het goedkoper om een Interrail ticket te kopen. Met het goedkoopste Interrail ticket kun je 4 dagen onbeperkt reizen  (binnen één maand).
  • Helaas is de website van NS Internationaal niet altijd even overzichtelijk voor mensen die hun treinreis willen uitstippelen. De EuRail website of app is veel handiger!
  • Met een Interrail pas kun je in de meeste gevallen zonder extra kosten op de trein stappen. Als je een hogesnelheidstrein pakt, moet je toch nog een stoel reserveren. Wil jij dus bijvoorbeeld met de TGV naar Zuid-Frankrijk? Vergeet dan niet om je stoel te reserveren via EuRail, SNCF (de Franse spoorwegmaatschappij) of NS Internationaal. Een stoelreservering op dit traject kost je meestal 10 of 20 euro. 
  • Wil je een trein pakken waarin een stoelreservering niet verplicht is? Als het een druk traject is, zoals die vanuit Nederland naar Berlijn, en je reist tijdens het hoogseizoen, kan het alsnog lonen om een stoel te reserveren. Voor een paar euro verzeker je zo dat je niet op de gang hoeft te zitten.

 

De Jonge Klimaatbeweging zet zich in voor een wereld waar jongeren mee kunnen praten over hun toekomst. Wij zijn de generatie die zal moeten leven met de gevolgen van klimaatverandering en verdienen het om onze eigen toekomst vorm te geven. Door te lobbyen en campagnes te voeren proberen we klimaat- en duurzaamheidsbeleid te beïnvloeden.

Meer recent nieuws