Ruben Havertz runt, samen met Manon van Leeuwen, webshop Zustainabox. ZustainaBox biedt duurzame en lokale alternatieven voor dagelijkse producten met een abonnement op een 2-maandelijkse ‘verrassingsbox’ en korting in de webshop. Alle producten zijn plantaardig, vegan, niet getest op dieren en plasticvrij. Het doel is om mensen verliefd te maken op eco-producten en en om te laten zien dat dit leuk, gemakkelijk en betaalbaar kan zijn. Zo vervangen we stap voor stap onze dagelijkse producten voor duurzame alternatieven. Beter voor de wereld en voor onszelf. 

Over Ruben

  • Opgegroeid in Geleen
  • Houdt van sporten zoals hardlopen, fitness en tennis
  • Gaat graag op stap met zijn vrienden
  • Is ‘ecotariër’ en eet bijna geen meer vlees vanwege het milieu
  • Koopt geen nieuwe kleren meer
  • Meest inspirerende boek: ‘Hoe gaan we dit uitleggen?’ van Jelmer Mommers 

Hoe ben je het bedrijf gestart?

Tijdens mijn opleiding was ik veel bezig met onderzoek. Ik wilde er graag nog wat anders bij doen. Sociale media actief inzetten leek me interessant, maar ik heb dyslexie. Artikelen schrijven op LinkedIn ging ‘m dus niet worden. Toen ben ik mijn eigen groene foto’s op Instagram (@ruben.havertz) gaan koppelen aan positieve duurzame initiatieven. Manon is een keer mijn Instagram tegengekomen. Zo hebben we elkaar leren kennen en zijn we uiteindelijk ZustainaBox begonnen. We zijn heel verschillend, maar doordat we hetzelfde doel nastreven vullen we elkaar aan. We willen allebei mensen laten zien hoe leuk verduurzamen is. Het is gaaf om te zien dat wat we bedacht hebben ook echt werkt en dat het een positieve impact heeft op de planeet.

Ik merk dat je oprecht blij wordt van een eco-lifestyle. Het voelt goed om goed te doen. Het is beter voor jezelf, je lichaam, je portemonnee en de aarde.

Wat was je motivatie om met ZustainaBox te beginnen? 

Ik vind het heel belangrijk om in een fijne wereld te leven waar schone lucht is, met veel groen om mij heen. Daar worden de mensen om mij heen en ik blij van. Ik fiets veel en merk dat de lucht best slecht is dankzij smog van uitlaatgassen en industrie. De motivatie om écht iets te gaan doen komt door documentaires zoals Before The Flood en Planet Earth. In beide zie je hoe mooi de wereld is, maar ook dat het aan ons is om actie te ondernemen zodat we dat niet verliezen.

Wat maakt duurzaamheid voor jou belangrijk?

Jelmer Mommers schetst in zijn boek ‘Hoe gaan we dit uitleggen?’ heel goed het beeld van de wereld als we geen actie ondernemen. De planeet gaat dan in het jaar 2050 niet zo gezellig meer zijn. Actie is belangrijk om ervoor te zorgen dat we die moeilijke tijd niet tegemoet gaan. We kunnen juist nog wel een heel fijn leven hebben, zij het gepast met minder reizen, minder consumeren en minder vlees eten.

Wat zijn jouw duurzame tips?

Ik merk dat je oprecht blij wordt van een ‘eco-lifestyle’. Het voelt goed om goed te doen. Het is beter voor jezelf, je lichaam, je portemonnee en de aarde. 

Als je net begint met je leven verduurzamen is mijn tip: begin klein. Als je het gevoel hebt dat je van alles moet doen en je niet goed weet waar te beginnen: blijf rustig. Je hoeft niet gelijk vegan te zijn. Je kunt beginnen met minder vlees eten. Probeer eens bewuster na te denken over je reisgedrag; een keer een verre reis moet kunnen, maar een jaarlijkse vliegvakantie kan misschien anders. Je verduurzaamt vooral door bewuste keuzes te maken. Het is niet zo dat alles van je wordt afgenomen. Het is een proces en je zult zien dat je stap voor stap duurzamer wordt.

Sommige mensen denken dat duurzamer leven duur is, maar als je kijkt naar gebruik is dat niet zo. Een shampoo-blok bijvoorbeeld, is vergelijkbaar met 3 tot 4 shampooflessen, heeft geen plastic verpakking en er zijn geen chemicaliën aan toegevoegd. Daar zijn nog zoveel voorbeelden van. 

Hoe zie je de toekomst voor je?

Binnen duurzaamheid spreken we al lang over het nieuwe normaal, nu is het een breder begrip aan het worden. Ik hoop en geloof dat we die kant opgaan. Met ZustainaBox willen we nog meer lokale ondernemers helpen, ook in het buitenland. Ieder land heeft eigen ondernemers die duurzame initiatieven opzetten en die zouden we ook graag lokaal helpen, zodat we niet spullen gaan vervoeren van Nederland naar bijvoorbeeld Scandinavië. Op die manier kunnen we iedereen over de hele wereld verliefd maken op eco-producten