Stel een klimaatautoriteit aan, die kan actie afdwingen

13 dec, 2020 | Actueel, Persberichten

Geen klimaatdoel wordt gehaald. Een Klimaatautoriteit met ingrijpende bevoegdheid is daarom hard nodig, menen Werner Schouten en Yousef Assad van de Jonge Klimaatbeweging.

Keer op keer haalt Nederland zijn klimaatdoelen niet. Ook nu liggen we niet op koers om de doelen uit het Klimaatakkoord te halen. Er is meer actie nodig. Uit de berekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving, de rekenmeester op klimaatgebied, blijkt dat het doel van 49 procent CO2-reductie in 2030 ver uit zicht is. Met de huidige plannen blijft de uitstootreductie op 34 procent steken.

Dat we niet op koers liggen is weinig verrassend. Nederland kent een rijke historie aan gemiste klimaatdoelen. Zo werd in 2008 beloofd dat Nederland dit jaar 30 procent minder CO2 uit zou stoten. Daar is weinig van terecht gekomen. Urgenda heeft uiteindelijk via de rechter moeten afdwingen dat Nederland in 2020 de CO2-uitstoot op z’n minst met een kwart heeft gereduceerd ten opzichte van 1990. Tot overmaat van ramp is nu zelfs dit Urgenda-doel niet binnen bereik.

Ook in Europa moet Nederland het boetekleed aantrekken. De Europese doelstelling voor 14 procent hernieuwbare energie in 2020 halen we niet. Om het tekort te compenseren, moet minister Wiebes de portemonnee trekken om hernieuwbare energie bij de Denen in te kopen. Kosten: 100 à 200 miljoen euro. Waardevolle euro’s die de Nederlandse energietransitie goed had kunnen gebruiken.

Zo schreven onze voorzitter en vice-voorzitter afgelopen week in de Trouw. Benieuwd naar de rest van het artikel? Lees het in het Trouw!