Jongeren willen graag van A naar B kunnen reizen, zonder daarbij CO2 uit te stoten. Daarnaast moet het ook voor iedereen in Nederland toegankelijk en betaalbaar zijn. Daarom is het nodig dat we ons mobiliteitssysteem helemaal anders inrichten. Dit gaat over onze auto’s, wegen, treinen, spoor, apps voor openbaar vervoer, fietsen en deelsystemen (auto, fietsen, scooters).

Ons plan is om hier Mobility as a Service (MaaS) voor in te zetten. MaaS is een systeem waarin je meer vervoersmiddelen deelt. Je reis kan dan dus deels bestaan uit een stuk met de bus, de trein pakken en het laatste stukje met een deel scooter. Dit kan nu natuurlijk ook al, maar met MaaS zorgen we ervoor dat al deze vervoersmiddelen goed op elkaar aansluiten. Zo wordt je reis sneller, maar wordt ook het betalen hiervan via één app gedaan. Je kan het zien als een heel uitgebreide en slimme OV-chipkaart.

Door MaaS in te voeren in het huidige systeem, delen we meer en heb je dus minder druk op de huidige wegen en spoorlijnen. Ook ontstaat er dan ruimte om nieuwe vervoersmiddelen in te zetten. Zo zouden we bijvoorbeeld snelbussen kunnen inzetten door busbanen te creëren op snelwegen. Om je heen zie je nu al de eerste ontwikkelingen op MaaS-gebied, bijvoorbeeld de deelscooters Felyx. Maar om al deze aanbieders goed samen te laten werken, is een afsprakenstelsel nodig door de overheid die zorgt dat het delen van informatie tussen al deze bedrijven makkelijker wordt.